تازه‌ها و اخبار علمی

شهر باستانی بابل در عراق در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت!

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از دهه‌ها لابی‌گری سرانجام شهر باستانی بابل در عراق در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت. رای‌گیری در کمیته‌ میراث جهانی یونسکو که اخیرن در شهر باکو در جمهوری آذربایجان تشکیل شده بود انجام شد که در آن کمیته به ثبت شهر بابل رای مثبت داد.
نام شهر بابل اولین‌بار بر یک گلنوشته‌ای از 2300 سال پیش از میلاد آمده است. این شهر بین‌النهرینی ششمین محوطه‌ باستانی است که در داخل مرزهای عراق به ثبت میراث جهانی می‌رسد. پنج محوطه‌ عراقی دیگر که در فهرست میراث جهانی جای دارند عبارتند از: باتلاق‌های جنوب بین‌النهرین، شهر هترا، شهر سامره، شهر آشور و ارگ شهر اربیل.
شهر بابل در 85 کیلومتری جنوب بغداد و کنار رود فرات، زمانی مرکز یکی از مهم‌ترین امپراتورهای خاورنزدیک باستان بود که با برج‌ها و معابد خشتی‌اش معروف بود. باغ‌های معلق شهر بابل از جمله “عجایب هفتگانه” جهان باستان شناخته می‌شود که در دوره‌ فرمانروایی نبوکدنزار دوم، پادشاه بابل، ساخته شده بود.
کاوش‌های باستان‌شناختی در بابل از سده‌ 19 میلادی توسط باستان‌شناسان اروپایی شروع شد و اشیای بسیاری از این شهر به موزه‌های اروپایی منتقل شد. در سال‌های دهه‌ 1970 میلادی، پروژه‌ مرمت شهر در دوره‌ ریاست جمهوری صدام حسین آغاز شد و دیوارها و تاق‌های کاج جنوبیِ شهر بازسازی شد که در نتیجه‌ آن آسیب‌های بسیاری نیز به شهر رسید.
خبر را می توانید از لینک زیر ببینید و بخوانید.
https://www.reuters.com/article/us-world-heritage-unesco-iraq/ancient-iraqi-city-of-babylon-designated-unesco-world-heritage-site-idUSKCN1U02AW

جامعه‌ باستان‌شناسی ایران Society for Iranian Archaeology ©

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن