گالری تصاویر

اشغال قاره‌ امریکا حدود سی هزار سال پیش

یافته‌های جدید از کاوش‌های غاری در مکزیک حاکی از این است که قدمت حضور انسان مدرن در امریکای شمالی بسیار قدیمی‌تر از آن است که تا کنون فکر می‌شد. برآورد پژوهشگران این است که انسان مدرن در اواخر دوران پارینه‌سنگی و حدود 31-30 هزار سال پیش پا به قاره‌ امریکا گذاشته است. تا پیش از این کشفیات، داده‌های باستان‌شناختی نشان می‌داد که اشغال امریکای شمالی زمانی حدود 13-15 هزار سال پیش اتفاق افتاده است. سال‌ها پیش کشفیاتی از شمال شرق کانادا در نزدیکی مرز آلاسکا تاریخی حدود 25 هزار سال پیش برای اولین کوچ اولیه‌ی انسان مدرن از تنگه‌ برینگ پیشنهاد می‌داد ولی روشن نبود که آیا حضور انسان‌ها محدود به همان منطقه بود یا به مناطق جنوبی‌تر نیز کوچ کرده بودند. لازم به یادآوری است که کشف یافته‌هایی با قدمتی 14 هزار ساله در شیلی و 20 هزار ساله در برزیل و چند محوطه‌ قدیمی‌تر دیگر در امریکای شمالی، برآوردهای رایج باستان‌شناسان را درباره‌ اشغال اولیه‌ی قاره‌ امریکا با چالش‌های جدی روبرو کرده بود. با این حال، کشف شواهد حضور قدیمی‌تر انسان در امریکای شمالی بدین معنا نیست که گروه‌های انسانی در آن زمان در همه‌ جای قاره پخش شده و حضور داشتند. حضور انسان در آن مقطع زمانی احتمالا از نظر جغرافیایی محدود و با تراکم پایین بوده است.
قاره‌ امریکا آخرین سرزمین گسترده‌ای بود (صرف نظر از جزایر جنوب شرق آسیا و اقیانوس آرام) که انسان مدرن اشغال کرد و با اشغال قاره‌ امریکا حضور وی در سراسر جهان گسترش یافت. کشف جدید احتمالا فرضیات و نظریات بسیاری را درباره‌ چگونگی اشغال قاره‌ امریکا و موضوعات مرتبط با آن را تغییر خواهد داد.
نتایج این پژوهش‌ها در مقاله‌ای در شماره‌ تازه‌ نشریه‌ Nature منتشر شده است که از لینک زیر می‌توانید ببینید و بخوانید. دسترسی به مقاله برای همگان رایگان و آزاد است.
کریم علیزاده Department of Anthropology, Grand Valley State University
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2509-0.epdf?sharing_token=GTi3gQ3Xz2KPc6K5KO2s6NRgN0jAjWel9jnR3ZoTv0NpPpYOltRo8eCU10MhBvEWhQqoi2QKPzxRSSOyHlQgjWfiFfFFAcZ2Ta__GLFV6KWbSG0TMvZMP6Pu0p2U5U4cuKPgnSM7oB_hWJVXnhjj0h3zZQAyoCWIWMrwT1mcNaD_RqD1YGkPg1JnhMwTwYqD7gfgpmS6bua7A6959W7dakfL-MHJDLv1Pre_ne5sDHYyP4lu032aQfk4Bf6Xr4vCmfZBRZKoL4nd38dF3Hv4zew48EPg2wKiZb-Cd_rTXb_XwzcrXgZaZ0djlj54zwSl&tracking_referrer=www.cnn.com

با سپاس از ایشان؛ جامعه‌ باستان‌شناسی ایران Society for Iranian Archaeology ©

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن