تازه‌ها و اخبار علمی

چطور برگزاری جشن در روستاهای اولیه راه بوجود آمدن جوامع پیچیده تر همچون امپراتوری ها را هموار کرد. How the village feast paved the way to empires and economics

جشن به عنوان یک سازوکار اجتماعی نقش مهمی در تغییر جوامع شکارگر و گردآورنده که عمدتن جوامع برابری گرا (egalitarian) بودند بازی کرد و مسیر آنها را به سوی تغییرات بنیادین و بوجود آمدن جوامع حکومتی و حتی در امپراتوری های عصر صنعتی هموار کردند. جشن ها منجر به ایجاد جوامع قشربندی شده، نابرابری های اجتماعی، قشر مردمان مهتر و کهتر شدند. جشن ها در حدود ده هزار سال پیش، احتمالن حتی نقش شکل دهنده در انقلاب کشاورزی را بازی کردند. اما جشن ها چطور توانستند و در تغییراتی چنین بنیادین می توانستند نقش بازی کنند؟
به مناسبت عید شکرگزاری (Thanksgiving) در امریکا، برایان هایدن (Brian Hayden) از باستان شناسی نامدار غربی که وی را با “نظریه ی جشن” می شناسند و مقالات و کتاب های بسیاری در رابطه با نقش جشن در تغییرات اجتماعی/سیاسی منتشر کرده، در یادداشتی کوتاه درباره ی این سازوکار اجتماعی بحث می کند. این نظریه یکی از نظریاتی است که در کنار دیگر نظریات تاحدی رشد و گسترش پیچیدگی های اجتماعی در جوامع بشری را توضیح می دهد.

از لینک زیر گفته های برایان هایدن را می توانید بخوانید.
https://aeon.co/ideas/how-the-village-feast-paved-the-way-to-empires-and-economics

© Society for Iranian Archaeology جامعه باستان شناسی ایران
https://telegram.me/societyforiranianarchaeology

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن