بیانیه‌های جامعه باستان‌شناسی

بیانیۀ جامعۀ باستان‌شناسی ایران در خصوص انتخاب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

جامعۀ باستان‌شناسی ایران از مشی تازه‌ای که دکتر پزشکیان و تیم مشورتی ایشان بنیان گذاشتند و برای انتخاب وزرا از نخبگان و جامعۀ متخصصان و دانشگاهی، احزاب، تشکل‌ها، اصناف، انجمن‌ها، دانشگاه‌ها، نهادهای مدنی و سایر گروه‌ها تقاضای اظهارنظر کردند، سپاسگزاری می‌کند.

کشور ایران از پیشینۀ تاریخی و فرهنگی بسیار غنی برخوردار است و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان سکاندار میراث این سرزمین، از حساسیت بالایی برخوردار بوده و لزوم استفاده از مدیران تخصصی در این وزارتخانه، بیش از پیش اهمیت دارد. متأسفانه در ادوار گذشته استفاده از مدیران غیرتخصصی باعث صدمات جبران‌ناپذیری بر بدنأ میراث ملّی و آثار فرهنگی و تمدنی این سرزمین شده است. پرهیز از خطاهای گذشته، امری اجتناب‌ناپذیر و ضروری است. برخلاف انتظار اولیه، متأسفانه در انتخاب برخی از اعضای کارگروه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دقت کافی و حساسیت لازم دیده نشده است. چنین کاستی و کژی برای آغاز دولت چهاردهم و ادارۀ کشور یک آفت و تهدید جدی به حساب می‌آید که گویا قرار است انتخاب وزیر کارآمد و شایسته را به ناکارآمدان و ناشایستگان بسپارد. این خود نقض غرض و مایۀ تأسف است! باید هشدار داد برخی از افراد این کارگروه که تحت عناوین پرمفهوم «نمایندۀ نخبگان دانشگاهی» یا «نخبگان غیر دانشگاهی» و غیره معرفی شده‌اند، با نخبگی و کارآمدی فاصلۀ فراوان دارند و از سوابق بد مدیریتی و ناکارآمدی آشکار، برخوردارند. عملکرد چند دهۀ آن‌ها و سیل اعتراض کارشناسان و نهادهای مدنی و میراث دوست به چنین فهرستی گواه چنین مدعایی است که امید است مورد توجه قرار گیرد.

جامعۀ باستان‌شناسی ایران از کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شورای راهبردی و در نهایت جناب آقای دکتر پزشکیان درخواست دارد که در مسیر انتخاب وزیر این وزارتخانه موارد زیر را در نظر گیرند:

  • فرد متخصص و آگاه به مسائل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و از جامعۀ علمی و تخصصی باشد.
  • دارای سوابق و تجربیات مدیریتی در حوزۀ میراث فرهنگی باشد.
  • آگاه به مسائل تخصصی و پیشرفت‌های جهانی این حوزه باشد.
  • از مدیران آگاه و تخصصی در زمینه‌های سه‌گانه وزارتخانه استفاده نماید.
  • معتقد به استفاده از جوانان و میدان دادن به آن‌ها و پرورش نسل جدید مدیران میراث فرهنگی باشد.
  • دارای قدرت مدیریت، برنامه‌ریزی و رفع مشکلات و موانع موجود در حوزه‌های سه‌گانه به‌خصوص میراث غنی فرهنگی کشور باشد.

جامعۀ باستان‌شناسی ایران به عنوان نمایندۀ بخشی از خانواده بزرگ میراث فرهنگی، آمادگی خود را در ارتباط با همکاری و همفکری با کارگروه ویژه میراث فرهنگی و انتخاب شایسته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را اعلام می‌دارد.

با احترام

هیئت مدیرۀ جامعۀ باستان‌شناسی ایران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن